Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. leden 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. leden 2006

Mlhovina Tarantule

Uznání a copyright: Brad Moore

Útvar 30 Doradus byl sice nejprve katalogizován jako hvězda, ale ve skutečnosti je to nesmírná hvězdotvorná oblast v blízké galaxii Velký Magellanův oblak. Za své jméno Tarantule vděčí pavučinovitému vzhledu oblasti, ovšem tato tarantule měří asi 1000 světelných let a nachází se 180 000 světelných let daleko v jižním souhvězdí Mečouna (Dorado). Pokud by se mlhovina Tarantule nacházela ve vzdálenosti nejbližší hvězdné porodnice Mlhoviny v Orionu (1 500 světelných let), tak by na obloze pokrývala 30° neboli 60 úplňků. Vřetenovitá ramena mlhoviny Tarantule obklopují hvězdokupu NGC 2070, která obsahuje jedny z nejjasnějších a nejhmotnějších známých hvězd. V této pozoruhodné hvězdné krajině lze na složeném snímku 31 hodin expozičního času spatřit spletité podrobnosti jádra mlhoviny. Tato kosmická Tarantule se také nachází blízko nejbližší nedávné supernovy.

Štítky: Hvězdokupa, Star-formation, Lmc, Ngc2070, 30 doradus

Denný tranzit ISS

Prelet ISS popred Mesiac.