Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. únor 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. únor 2002

Místní bublina a Galaktické okolí

Uznání ilustrace a copyright: Linda Huff (American Scientist), Priscilla Frisch (U. Chicago)

Co se nachází kolem Slunce v této části galaxie Mléčná dráha? Náš nejlepší odhad popisuje nahoře mapa okolních 1500 světelných let zkonstruovaných z různých pozorování a dedukcí. Slunce nyní prochází fialově zobrazeným Místním mezihvězdným mračnem (Local Interstellar Cloud - LIC), který vytéká z Asociace mladých hvězd Štír-Kentaur. LIC se nachází v nízkohustotní díře v mezihvězdném médiu (interstellar medium - ISM) zvané Místní bublina, zobrazená černou barvou. Oranžová barva zobrazuje blízká vysokohustotní molekulární mračna včetně Štěrbiny v Orlu (Aquila Rift), která obklopuje hvězdotvorné oblasti. Zeleně zobrazená Gumova mlhovina je oblastí horkého ionizovaného vodíku. Uvnitř Gumovy mlhoviny je růžově zobrazený zbytek po supernově v Plachtách, který se rozpíná a vytváří fragmentované obálky materiálu jako je LIC. Budoucí pozorování by měla astronomům pomoci získat více poznatků o místním galaktickém okolí a jak jím mohlo být v minulosti ovlivněno zemské klima.

Štítky: Slunce, Mezihvězdné prostředí, Místní bublina