Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. únor 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. únor 2002

Rádiová vyhlídka na Labuť

Uznání a copyright: Jayanne English (U. Manitoba) et al., CGPS, CNRC

Tuto ohromnou vyhlídku na souhvězdí Labutě (Cygnus) ještě zdůrazňují obálky dávných supernov, kokony obklopující nově zrozené hvězdy a skvrnky vzdálených kvasarů. Barevný snímek v zástupných barvách pokrývá na obloze asi 10 stupňů, ale je jenom malou částí kanadské přehlídky galaktické roviny (Canadian Galactic Plane Survey) v rádiovém světle. Oblasti tvoření hvězd vzdálené asi 6000 světelných let dominují difuzní pásy toku ionizovaného plynu. Dvě nápadné obálky supernov viditelně obsahují vlevo dole hnědou globuli a vpravo nahoře bílou hrbolatou sféru. Nalevo od hnědé globule je celá mlhovina Severní Amerika. Jako jasné bílé uzlíky jsou napříč celým snímkem vidět nápadné hvězdné kokony. Některé z těchto hvězd asi vytvoří budoucí obálky supernov. Z velké vzdálenosti září kvasary, zde jsou vidět jen jako červené tečky.

Štítky: Star-formation, Cygnus, Radio waves