Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. květen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. květen 2006

Eliptická galaxie M87

Uznání a copyright: Robert Gendler

Ve spirálních galaxiích kolem vydutého galaktického jádra rotují v plochém disku majestátní zavinutá ramena mladých hvězd s mezihvězdným plynem a prachem. Zato eliptické galaxie se zdají být jednodušší. Protože postrádají plyn a prach pro vznikání nových hvězd, tak náhodné hemžení starších hvězd jim dává eliptický (vejčitý) tvar. Přesto i eliptické galaxie mohou být velmi velké. Eliptická galaxie M87 má průměr přes 120 000 světelných let (větší jak naše Mléčná dráha) a je dominantní galaxií ve středu Kupy galaxií v Panně vzdálené zhruba 50 miliónů světelných let. M87 nejspíše hostí superhmotnou černou díru, která je zodpovědná za vysokoenergetické výtrysky částic, které vyvěrají z centrální oblasti obří galaxie.

Štítky: Kupa v Panně, M87, Elliptical galaxy

27. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 7. do 10. 7. 2022. Měsíc bude v první čtvrti. Planety jsou vidět na ranní obloze. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) se pohybuje souhvězdím Hadonoše. Aktivita Slunce je nízká. SLS je zpět ve VAB po úspěšném testu. Starship 24 a Super Heavy B7 poprvé se všemi motory. Před čtvrtstoletím se podařilo první úspěšné přistání na Marsu od mise Viking ze sedmdesátých let 20. století.