Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. květen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. květen 2006

Tři galaxie v Draku

Uznání: Stefan Heutz, Wolfgang Ries, Cord Scholz

Toto spletité trio galaxií se někdy nazývá NGC 5985/Dračí skupina, takže se (zcela pochopitelně) nachází v severním souhvězdí Draka (Draco). Zleva doprava jsou čelem přivrácená spirální galaxie NGC 5985, eliptická galaxie NGC 5982 a spirální galaxie zboku NGC 5981, všechny v tomto jediném teleskopickém poli, které je jen o málo větší jako polovina úplňku. Zatímco toto uskupení je příliš malé na to, aby to byla kupa galaxií a ani nebylo katalogizováno jako kompaktní skupina, tak všechny tyto galaxie se nacházejí zhruba 100 miliónů světelných let od Země. Při bližší prohlídce spektrografem jasné jádro čelní spirály NGC 5985 vykazuje výraznou emisi světla se specifickou vlnovou délkou, což astronomy přimělo klasifikovat ji jako Seyfertovu aktivní galaxii. Toto těsné uskupení galaxií není tak moc známé, ale kontrast ve vzhledu činí tuto trojici atraktivním cílem pro astrofotografy. Tato hloubková expozice celé oblasti ukazuje také slabší a ještě vzdálenější galaxie pozadí.

Štítky: Galaxie, Seyfert, Ngc 5985, Ngc 5982, Ngc 5981