Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. květen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. květen 2006

Jupiter a rudé skvrny

Uznání: NASA, ESA, A. Simon-Miller (Goddard Space Flight Center), I. de Pater, M. Wong (UC Berkeley)

Jupiterova Velká rudá skvrna je zuřící bouře, která je pozorovaná už po více jak 300 let od samých začátků pozorování dalekohledem. V únoru 2006 si ale planetární fotograf Christopher Go povšimnul, že se k ní přidala Mladší rudá skrvna(Red Spot Jr.), která vznikla, když se spojily menší bělavé oválné bouřky a poté se vyvinulo rudé zbarvení. Tento ostrý snímek z Hubblova kosmického dalekohledu zobrazuje dvě lososově zbarvené, v dubnu zaznamenané Jupiterovy bouře. Mladší rudá skvrna (Red Spot Jr.) má asi poloviční velikost Rudé skvrny a co do průměru se podobá planetě Zemi. Nová skvrna je zde vidět vlevo dole od staršího bouřkového systému a jak se planeta otáčí zleva doprava tak Velkou rudou skvrnu následuje asi po hodině. Přestože astronomové stále ještě nerozumí tomu, proč jsou Jupiterovy rudé skvrny rudé, tak předpokládají, že objevení se Mladší rudé skvrny (Red Spot Jr.) představuje důkaz klimatických změn na obří plynné planetě, která "vládne" sluneční soustavě.

Štítky: Jupiter, Bouře, Red spot, Red spot jr.