Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. květen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. květen 2006

Schwassmann Wachmann 3: Fragment B

Uznání: NASA, ESA, H. Weaver (JHU / APL), M. Mutchler and Z. Levay (STScI)

Periodická kometa 73P/Schwassmann-Wachmann 3 se už rozpadla. Tato kometa, pozůstatek kosmické směsi ledu a prachu z rané sluneční soustavy, byla vidět, jak se rozpadá na několik kusů při svém přiblížení v roce 1995. Tentokrát ale bylo vidět, jak se kometa rychle rozpadla na více jak tři tucty abecedně označených fragmentů, které se na obloze rozpínají přes několik stupňů. Jelikož jsou komety poměrně křehké, tak napětí od tepla, gravitace a například od výronu plynů mohou být zodpovědné za rozpad takovým okázalým způsobem. Tento ostrý pohled na plodný fragment B následovaný tucty menších úlomků, každý s vlastní kometární komou a ohonem, pořídil 18.dubna Hubblův kosmický dalekohled. Obrázek zabírá přes 3000 kilometrů při vzdálenosti komety 18. dubna 32 miliónů kilometrů od Země. Kometa Schwassmann-Wachmann 3 projde nejblíže k Zemi 13. května ve vzdálenosti 11 miliónů kilometrů, ovšem i nejjasnější fragment je nyní příliš slabý, aby byl vidět pouhým okem.

Štítky: Kometa, Comet 73p, Schwassmann-Wachmann 3, Fragment b

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci