Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. květen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. květen 2006

Saturn v modré a zlaté

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Proč je Saturn částečně modrý? Snímek Saturnu nahoře aproximuje to, co by mohl člověk uvidět, pokud by se vznášel v blízkosti tohoto obřího prstenčitého světa. Snímek nahoře pořídila v půlce března kosmická sonda Cassini, která nyní obíhá kolem Saturnu. Saturnovy majestátní prstence jsou zde přímo vidět jen jako tenká svislá čára. Prstence ale ukazují svojí složitou strukturu v tmavých stínech, které vytvářejí vlevo na obraze. Saturnův fontánový měsíc Enceladus o průměru pouhých 500 kilometrů je vidět jako hrbol v rovině prstenců. Severní polokoule Saturnu se jeví zvláště modrá a to ze stejného důvodu jako se jeví modře pozemská obloha - molekuly v bezmračných částech atmosfér obou planet rozptylují modré světlo lépe jak červené. Při pohledu do hloubky Saturnových mračen se stává dominantním přirozený zlatavý odstín Saturnových mračen. Není známo, proč jižní polokoule Saturnu nevykazuje stejný modrý odstín, jedna hypotéza tvrdí, že mračna jsou zde mnohem vyšší. Není také známo, proč jsou Saturnovy mraky zbarvené dozlatova.

Štítky: Saturn, Colors, Blue