Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. březen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. březen 2006

Enceladus a hledání vody

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Na základě dat z přístrojů kosmické sondy Cassini vědci nyní tvrdí, že pouhých deset metrů pod povrchem malého (průměr 500 km), ale aktivního Saturnova měsíce Enceladus, existují rezervoáry kapalné vody. Tyto nové vzrušující závěry se točí kolem vysokých výtrysků a vertikální oblaků materiálu, který tryská z povrchu měsíce. Vertikální oblaka pocházejí z dlouhých zlomů tygřího pruhování v jižní polární oblasti, která je vidět na tomto snímku. Podrobné modely podporují závěry, že oblaka stoupají z téměř povrchových kapes kapalné vody o teplotě 273 Kelvinů (0°C), přestože Enceladus má povrchovou teplotu jen asi 73 Kelvinů (-200°C). Takové rezervoáry vody v blízkosti povrchu by byly daleko znáze dostupné, na rozdíl od například vnitřního oceánu detekovaného u Jupiterova měsíce Europa, což představuje důležitý krok při hledání vody a potenciálního vzniku života mimo planetu Zemi.

Štítky: Saturn, Enceladus, Liquid water

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konfigurace Venuše a Měsíce nad západním obzorem