Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. březen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. březen 2006

Trio Leo

Uznání a copyright: Daniel Verschatse (Antilhue Observatory)

Tato populární skupina je známá jako Leo Triplet - shluk tří skvostných galaxií v jednom zorném poli. Tyto galaxie potěší každého už ve skromném dalekohledu a jednotlivě se označují jako NGC 3628 (nahoře), M66 (vlevo dole) a M65 (vpravo dole). Všechny tři jsou velké spirální galaxie. Mají trochu různý vzhled, protože jejich galaktické disky mají vůči nám různý sklon. NGC 3628 je vidět zboku, přičemž rovinu galaxie protínají zakrývající prachové pásy, ale oba disky M66 a M65 jsou skloněny dostatečně na to, aby byla vidět jejjich spirální struktura. Gravitační působení mezi galaxiemi ve skupině po sobě zanechal výmluvné známky včetně zborceného a zvětšeného disku NGC 3628 a roztažených spirálních ramen M66. Tento nádherný pohled na obloze zabírá asi jeden stupeň (dva úplňky). Pole na délku pokrývá přes 500 tisíc světelných let při odhadované vzdálenosti trojice 30 miliónů světelných let.

Štítky: Spirální galaxie, Ngc 628, Leo triplet, M66, M65