Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. duben 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. duben 2004

Neobvyklá spirální galaxie M66

Uznání a copyright: Canada-France-Hawaii Telescope, J.-C. Cuillandre (CFHT), Coelum

Proč není spirální galaxie M66 symetrická? Hustotní vlny plynu, prachu a nově vzniklých hvězd obvykle obkružují střed spirální galaxie a vytvářejí téměř symetrickou galaxii. Rozdíly mezi spirálními rameny u M66 a zjevným odsazením jejího jádra jsou asi všechny způsobeny slapovým gravitačním přitahováním blízkého galaktického souseda M65. Nahoře zobrazená spirální galaxie M66 má asi 100 000 světelných let, nachází se asi 35 miliónů světelných let daleko a je největší galaxií ve skupině s M65 a NGC 3628 známé jako Leo Triplet. Stejně jako u mnoha jiných spirálních galaxií, tak i jsou u M66 vidět dlouhé a spletité prachové pásy protkávané jasnými hvězdami a mlhovinami, které rozžíhají spirální ramena.

Štítky: Spirální galaxie, M66