Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. duben 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. duben 2005

Galaxie NGC 3628 zboku

Uznání a copyright: Russell Croman

Tmavé prachové pásy, které protínají střed tohoto nádherného vesmírného ostrova jasně naznačují, že NGC 3628 je spirální galaxií viděnou zboku. NGC 3628 se nachází v severním jarním souhvězdí Lva (Leo) a je jediným členem dobře známého Lvího tripletu galaxií, který není ve slavném katalogu Charlese Messiera. Je jasně vidět, jak se u okraje disk galaxie NGC 3628 rozvětvuje, co do velikosti je ale tato galaxie podobná naší Mléčné dráze. Na tomto hloubkovém pohledu je vidět slabé rameno materiálu, které se rozprostírá doleva. Zborcený tvar a slapový ocas naznačují, že NGC 3628 je v gravitačním působení s ostatními spirálními galaxiemi Lvího tripletu M66 a M65.

Štítky: Spirální galaxie, Ngc 628, Edge-on spiral, Leo triplet

34. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 19. 8. do 25. 8. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer můžeme pozorovat nízko nad jihem Jupiter a Saturn. Konjunkce Marsu a Venuše proběhne na snímcích SOHO. Aktivita Slunce je velmi nízká. Očekáváme bezpilotní test Sojuzu. Sonda Chandrayyan-2 je na cestě k Měsíci. Problémy s padáky ExoMars 2020 pokračují. Známe čtyři kandidáty na odběr vzorků z Bennu. Parker Solar Probe se potřetí zanoří ke Slunci. Před 30 lety prolétl Voyager 2 kolem Neptunu a zmapoval tak poslední do té doby neprozkoumanou velkou planetu a její měsíce.