Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. duben 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. duben 2005

Uvnitř Sloního chobotu

W. Reach (SSC/Caltech) et al., JPL, Caltech, NASA

Svět v prosinci 2003 uviděl první skvělé snímky ze Spitzerova kosmického dalekohledu, včetně tohoto dovnitř pronikajícího pohledu do jinak neprůhledné tmavé globule známé jako mlhovina Sloní chobot. Spletitá oblast, která je vidět na kompozitním snímku z infračervených obrazových dat zaznamenaných Spitzerovými přístroji, je ponořena do zářící emisní mlhoviny IC 1396, která je ve ve vzdálenosti 2450 světelných let v souhvězdí Kefea (Cepheus). Uvnitř globule je vidět jasné načervenalé objekty, doposud neobjevené protohvězdy, na optických vlnových délkách ukrývané prachem. Ve falešných barvách jsou vidět spletená vlákna infračervené emise, která dosahují asi 12 světelných let a tvoří je prach, molekulární vodík a komplexní molekuly nazývané polycyklické aromatické uhlovodíky, neboli PAH (polycyclic aromatic hydrocarbons). Spitzerův kosmický dalekohled byl dříve znám jako SIRTF (Space Infrared Telescope Facility) a nyní zkoumá vesmír na infračervených vlnových délkách. Spitzer je po Hubblově kosmickém dalekohledu, Comptonově gama observatoři a rentgenové observatoři Chandra posledním článkem programu velkých observatoří NASA.

Štítky: Infračervený, Ic1396, Spitzer space telescope, Spitzer, Dark globule