Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. září 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. září 2003

Dráha družice SIRTF

Uznání a copyright: Ben Cooper

Těžká raketa Boeing Delta 2-H píše v časných ranního hodinách 25. srpna vzhůru po obloze čáru, jak vynáší infračervený dalekohled NASA SIRTF (Space InfraRed Telescope Facility). Tato dramatická scéna byla zaznamenána časovou expozicí z mola v Jetty Park na severním konci Cocoa Beach na Floridě, asi 2.5 míle od místa startu na mysu Canaveral. SIRTF (anglicky to zní jako "sir tiff") bude zkoumat vzdálený Vesmír v infračerveném světle jako čtvrtá a poslední družicová observatoř z programu velkých observatoří NASA. Další tři velké astrofyzikální družice byly navrženy pro vyšší energie elektromagnetického spektra, kdy kosmický dalekohled Hubble Space Telescope operuje v blízkosti viditelných vlnových délek, Comptonova gama observatoř má přístroje citlivé na gama paprsky a observatoř Chandra detekuje rentgenové záření. SIRTF byl vypuštěn na oběžnou dráhu kolem Slunce, která sleduje Zemi a tak omezuje její expozici k infračervenému vyzařování z naší dobré planety. Infračervené detektory, které jsou na palubě SIRTF chlazené zásobou kapalné helia, budou operovat při teplotách kolem absolutní nuly. Systémy SIRTF nyní procházejí 90 denní zkouškou.

Štítky: Infračervený, Raketa, Launch, SIRTF, Great observatories