Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. září 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. září 2003

Kompozitní Krab

Uznání: J. Hester (ASU) et al., CXC, HST, NASA

Ve středu tohoto kompozitního obrázku vnitřní oblasti dobře známé Krabí mlhoviny se nachází pulsar Krab, což je magnetizovaná neutronová hvězda o velikosti města, která se otáčí 30 krát za sekundu. Nádherný obrázek kombinuje optická data (červeně) z dalekohledu Hubble Space Telescope a rentgenové snímky (modře) z observatoře Chandra, též použité v populárních filmech o Krabí mlhovině. Pulsar jako kosmické dynamo pohání rentgenovou a optickou emisi z mlhoviny, urychluje nabité částice vytváří tajúplné, zářivé rentgenové výtrysky. Prstencovité útvary jsou oblasti vyzařující rentgenové záření, kde vysokoenergetické částice narážejí do materiálu mlhoviny. Nejvnitřnější prstenec má asi světelný rok. Rotující pulsar s hmotou větší než Slunce a hustotou atomového jádra je zhrouceným jádrem hmotné hvězdy, která vybuchla, zatímco mlhovina je rozpínajícím se zbytkem vnějších vrstev hvězdy. Exploze supernovy byla spatřena v roce 1054.

Štítky: Zbytek supernovy, Rentgenový, Krabí mlhovina, Pulsar, Neutronová hvězda, Optical