Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. květen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. květen 2004

Arp 188 a slapový ocas Pulce

Uznání: ACS Science & Engineering Team, NASA

Na tomto nádherném pohledu pořízeném kamerou Advanced Camera for Surveys kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope vytváří vzdálené galaxie dramatické pozadí z rozervané spirální galaxie Arp 188, čili z galaxie Pulec. Kosmický Pulec je zhruba 420 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Draka (Draco). Jeho pro oči přitažlivý ocas je dlouhý asi 280 tisíc světelných let a vyznačuje se hvědokupami masivních, jasných modrých hvězd. Podle jedné verze prošla před galaxií Arp 188 kompaktnější vetřelecká galaxie, na tomto pohledu zleva doprava, a jejich gravitační přítažlivost ji odmrštila kolem Pulce dozadu. Během tohoto těsného přiblížení, vytáhly slapové síly ze spirální galaxie hvězdy, plyn a prach za vzniku okázalého ocasu. Odhaduje se, že samotná vetřelecká galaxie leží asi 300 tisíc světelných let za Pulcem a lze ji spatřit přes spirální ramena v popředí vlevo nahoře. Galaxie Pulec bude asi následovat své pozemské jmenovce, a pravděpodobně jak zestrárne, tak ztratí svůj ocas, jelikož hvězdokupy v ocasu vytvoří menší satelity velké spirální galaxie.

Štítky: Hubblův kosmický dalekohled, Ugc 10214, Arp 188