Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. březen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. březen 2006

Ledový příkrov Antarktidy se tenčí

Uznání: Ben Holt Sr., GRACE team, DLR, NASA

Roztává pomalu kontinent na samém konci Země? Antarktida byla milióny let zamrzlým kontinentem na jižním pólu planety Země pod gigantickým příkrovem ledu. Družice GRACE nedávno pořizovala citlivá měření gravitace pro celou Zemi včetně Antarktidy. Analýza údajů z GRACE (Gravity Recovery and Climate Experiment) naznačuje, že ledový příkrov Antarktidy už možná ztratil tolik hmoty, že se světové oceány mezi lety 2002 až 2005 v průměru zvedly asi o 1,2 milimetru. I když se to nezdá mnoho, tak tento údaj odpovídá 150 biliónům litrů vody, což je ekvivalent spotřeby vody obyvatel USA za tři měsíce. Nejistoty měření činí úbytek hmoty nejistý o asi 80 biliónů litrů. Na snímku nahoře je ledovec, který je malou součástí ledového příkrovu Antarktidy. Budoucí výzkum se nejspíše zaměří na lepší porozumění údajům, získání více údajů, předpovídání budoucích trendů a porozumění možných efektů těchto trendů na budoucí klima celé naší planety.

Štítky: Antarktida, Ice sheet, Shrinking