Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. červen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. červen 2003

Zkroucená spirální galaxie ESO 510 13

Uznání: Hubble Heritage Team (STScI / AURA), C. Conselice (U. Wisconsin / STScI) et al., NASA

Jak to, že se spirální galaxie ESO 510-13 tak zkroutila? U mnoha spirálních galaxií jsou disky ploché a tenké, ale nikdy ne pevné. Spirální disky jsou volnými konglomeráty miliard hvězd a difuzního plynu a to vše gravitačně obíhá kolem galaktického středu. Předpokládá se, že ploché disky vytvořily pomalé kolize velkých plynových mračen v ranných stádiích vzniku galaxií. Zborcené disky nejsou výjmečné, dokonce o naší vlastní Mléčné dráze se předpokládá, že má malé zkroucení. Příčiny zkroucení spirál se stále zkoumají, ale o některých se předpokládá, že jde o výsledky interakcí či dokonce srážek mezi galaxiemi. ESO 510-13 je asi 150 miliónů světelných let daleko a napříč měří asi 100 000 světelných let.

Štítky: Spirální galaxie, Disk, Zborcení