Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. leden 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. leden 2003

Seyfertův sextet

Uznání: J. English (U. Manitoba), C. Palma (PSU), et al., NASA

Tato úchvatná skupina galaxií známá jako Seyfertův sextet leží v hlavě rozděleného souhvězdí Hada (Serpens). Sextet ovšem ve skutečnosti obsahuje pouze čtyři interagující galaxie. Ve vzdáleném pozadí, nedaleko od středu tohoto snímku z dalekohledu Hubble Space Telescope, se nachází malá, zepředu obrácená spirální galaxie a jak se zdá, tak se řadí k hlavní skupině jenom náhodou. Také nápadná kondenzace zcela vpravo není pravděpodobně vůbec žádná samostatná galaxie, ale slapový ohon z hvězd vymrštěných gravitačním působením galaxií. Asi 190 miliónů světelných let vzdálené interagující galaxie jsou těsně namačkané do oblasti, která má napříč asi jen 100 000 světelných let, což je srovnatelné s velikostí naší vlastní galaxie Mléčné dráhy a činí ji tak jednou z nejhustějších známých kup galaxií. Gravitačně těsně svázaná kupa může během několika příštích miliard let splynout do jediné velké galaxie.

Štítky: Galaxy group, Hcg79, Ngc6027