Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. leden 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. leden 2003

Poslední hodinka kupy Palomar 13

Uznání: M. Siegel & S. Majewski (UVA), C. Gallart (Yale), K. Cudworth (Yerkes), M. Takamiya (Gemini),
Las Campanas Observatory

Kulová hvězdokupa Palomar 13 sídlí v halu naší Galaxie Mléčná dráha už 12 miliard let. Zjevně řídká hvězdokupa hned vlevo od středu tohoto kompozitního digitálního snímku je jedna z nejmenších a nejslabších známých kulových hvězdokup. (Jasná hvězda dole v popředí, která vytváří paprsky zobrazovacích artefaktů, k ní nepatří.) Pozorování v průběhu 40 let ukazují, že galaktické halo, ve kterém kupa Palomar 13 obíhá je velmi excentrické a každou jednu nebo dvě miliardy let ji přivádí poměrně blízko ke galaktickému středu. Při každém těsném přiblížení k centrálním oblastem Mléčné dráhy gravitační slapové síly uvolňují křehce vázané hvězdy v kupě. Nynější podrobné studie nabízí důkaz pro dramatický konec této ubývající slapové vlečky kupy. Poslední těsné přiblížení kupy Palomar 13 nastalo před pouhými 70 milióny let. A když se Palomar 13 zase přiblíží ke galaxii, tak by se mohlo stát, že to bude přiblížení poslední.

Štítky: Mléčná dráha, Kulová hvězdokupa, Palomar 13