Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. červen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. červen 2007

Hvězdy a Slunce za slunovratu

Uznání a copyright: Jerry Lodriguss (Catching the Light)

Pokud byste mohli vypnout schopnost atmosféry rozptylovat ohromující sluneční světlo, tak by dnešní denní obloha mohla vypadat asi takto, se Sluncem obklopeným hvězdami ze souhvězdí Býka a Blíženců. Ano, dnes je slunovrat. Slunce je na své cestě rovinou ekliptiky ve svém nejsevernějším bodě na obloze planety Země a tak na severu vyznačuje astronomický začátek léta. Tento složený obraz, který odpovídá přesnému okamžiku dnešního slunovratu, ukazuje Slunce ve správném měřítku (zhruba úhlová velikost úplňku). Nalevo od Slunce je otevřená hvězdokupa M35 a další dvě jasné hvězdy jsou Mu and Eta Geminorum. Slunce samotné, digitálně superponované na noční oblohu, se skládá se snímku pořízeného přes sluneční filtr a ze série snímků sluneční korony pořízených 26. února 1998 Andreasem Gadou při slunečním zatmění.

Štítky: Slunce, Atmosféra, Slunovrat

Neowise z Písečné

Kometa focená v Písečné u Jeseníku.