Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. červen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. červen 2007

Malé světy Ceresu a Vesty

Uznání : NASA, ESA, L.McFadden, J.Y.Li (UMCP), M.Mutchler, Z.Levay (STScI), P.Thomas (Cornell),
J.Parker, E.Young (SwRI), C.Russell, B.Schmidt (UCLA)

Ceres a Vesta jsou mají průměr 950 a 530 kilometrů, zhruba velikost Texasu a Arizony. Jsou to dvě z největších, více jak 100 000 malých těles, která obíhají v hlavním pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem. Tyto pozoruhodně podrobné snímky z Hubblova kosmického dalekohledu ukazují na povrchu obou malých světů variace jasností a barev. Variace by mohly představovat velkorozměrové povrchové útvary nebo oblasti jiného složení. Hubblovy obrazové údaje astronomům pomáhají plánovat návštěvu kosmické sondy Dawn, jejíž start se plánuje na 7. červenec má obíhat nejprve Vestu a potom po čtyřleté meziplanetární cestě Ceres. Pojmenování zavedené Mezinárodní astronomickou unií v roce 2006 klasifikuje téměř sférický Ceres jako trpasličí planetu, ale na Shakespeara by dojem nejpíš neudělalo.

Štítky: Asteroid, Vesta, Ceres, Dwarf planet, Main asteroid belt, Dawn mission