Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. červen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. červen 2007

Meteorický kráter Barringer v 3D

Uznání a copyright: Stefan Seip (Astro Meeting)

Meteorický kráter Barringer nedaleko města Winslow v Arizoně je jedním z neznámějších impaktních kráterů na planetě Zemi. Podívejte se červenomodrými brýlemi na tento barevný stereo anaglyf a získáte představu o velikosti kráteru, je jeden a půl kilometru široký a 170 metrů hluboký. (Pár stereosnímků pro metodu zkříženého pohledu je zde.) Historicky vzato se jedná o první kráter, u kterého se rozpoznalo, že jde o impakt a nikoliv o vulkanickou erupci. Moderní výzkum ukazuje, že impaktor, nikloželezný meteorit o hmotnosti asi 300 000 tun, dopadl někdy před 50 000 lety. Odhaduje se, že měl asi 40 metrů a pohyboval se rychlostí přes 40 tisíc kilometrů za hodinu. Pro srovnání, asteroid nebo kometární impaktor, který vytvořil před 65 miliony let kráter Chicxulub o kterém se předpokládá, že způsobil vyhynutí dinosaurů, byl velký 10 až 20 kilometrů.

Štítky: Země, Impakt, Kráter, Stereo, Anaglyph, Barringer crater