Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. srpen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. srpen 2006

Ceres: asteroid nebo planeta

Uznání: NASA, ESA, J. Parker (SwRI) et al.

Je Ceres asteroid nebo planeta? Přestože se to zdá triviální, tak nedávný návrh komise pro defici planet Mezinárodní astronomické unie by Ceres překlasifikoval z asteroidu na planetu. Změna v systematice může vést ke zvýšené pozornosti k často přehlíženému světu. Ceres má asi 1000 kilometrů a je největším objektem v hlavním pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem. Podle nově navržených kritérií by se Ceres kvalifikoval jako planeta, protože je téměř kulovitý a je dostatečně vzdálený od jiných planet. Obrázek nahoře je doposud nejlepší obraz Ceresu, který pořídil Hubblův kosmický dalekohled jako součást série expozic končící v lednu 2004. Bez ohledu na budoucí označení NASA plánuje v červnu 2007 vypustit sondu Dawn k průzkumu Ceresu a Vesty.

Štítky: Asteroid, Planeta, Ceres