Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. květen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. květen 2007

Jupiter, Vesta a Mléčná dráha

Uznání a copyright: Jimmy Westlake (Colorado Mountain College)

Na nádherné obloze nad Stagecoach, Colorado, USA se nad jižním obzorem v časných ranních hodinách spolu s hvězdami a mračny kosmického prachu Mléčné dráhy vznáší plynový obr Jupiter. Jupiter je na snímku ze čtvrtku je nejjasnějším objektem blízko středu. Jupiter, spolu s nádhernou Mléčnou dráhou, lze sotva přehlédnout, ale pečlivá prohlídka pohledu také ukazuje planetku Vesta z hlavního pásu planetek (asteroidů). Vesta je ze všech asteroidů nejjasnější a nyní je dostatečně jasná, aby ji bylo možné vidět i pouhým okem z míst s tmavou, jasnou oblohou. Vesta (stejně jako Jupiter) je poměrně jasná, protože je blízko opozice, tedy na opačné straně než je na pozemské obloze Slunce a tudíž nejblíže oběžné dráze Země. Tato opozice nabízí pro Vestu nejlepší podívanou za mnoho let. Rok 2007 se také shoduje s 200. výročím objevu asteroidů. NASA plánuje koncem příštího měsíce vypustit sondu Dawn (Úsvit) k výzkumu Vesty (a Ceresu) a hlavního pásu asteroidů.

Štítky: Mléčná dráha, Jupiter, Asteroid, Vesta, Opposition