Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. červenec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. červenec 2007

Let Heliosu

Uznání: Carla Thomas, courtesy DFRC, NASA

Příkladem sluncem poháněného letadla je letoun NASA Helios, který letěl téměř sto let po historickém letu bratří Wrightů 17. prosince 1903. Dálkově řízený Helios zde na snímku ze srpna 2001 cestuje rychlostí 25 mil za hodinu (40 km/h) ve výši 10 000 stop (3 km) severně od Kauai na Havaji. Vpodstatě se jedná o ultralehké létající křídlo se 14 elektrickými motory, letoun postavila společnost AeroVironment Inc. Působivé křídlo 74 m široké křídlo, pokryté slunečními články, přesahuje rozpětí a dokonce i délku dopravního letadla Boeing 747. Prototyp letounu během dne stoupal vzhůru a nakonec dosáhnul výšky necelých 100 000 stop (30 km) a tak překonal rekord pro letadla bez raketového pohonu. Helios byl určen jako technologický demonstrátor, ale v extrémně řídké atmosféře 30 km nad povrchem Země také dosáhnul podmínek okřídleného letu v atmosféře Marsu.

Štítky: Helios, High altitude, Solar powered flight

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.