Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. červenec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. červenec 2007

Infračervená Andromeda

Uznání: Pauline Barmby (Harvard-Smithsonian CfA) et al., JPL, Caltech, NASA

Tento širokoúhlý, podrobný pohled ze Spitzerova kosmického dalekohledu ukazuje infračervené světlo z prachu (červená) a starých hvězd (modrá) v Andromedě, hmotné spirální galaxii vzdálené zhruba 2,5 miliónu světelných let. Vzhledem k tomu, že Andromeda má dvojnásobek průměru naší vlastní Mléčné dráhy, tak je největší blízkou galaxií. Zavinutá spirální ramena na snímcích ve viditelném světle definuje populace jasných mladých hvězd v Andromedě, ale infračervený pohled zřetelně sleduje pásy prachových chuchvalců zahřívaných mladými hvězdami, které se kroutí dokonce ještě blíže ke galaktickému jádru. Tato úplná mozaika se skládá z 3000 jednotlivých snímků a vznikla ke zkoumání infračervených jasností Andromedy a populací hvězd. Na obrázku jsou i dvě menší doprovodné galaxie NGC 205 (dole) a M32 (nahoře). Údaje potvrzují, že Andromeda (M31) má kolem 1 biliónu hvězd v porovnání s jen 400 miliardami v Mléčné dráze.

Štítky: M31, Prach, Spirální galaxie, Infračervený, Andromeda galaxy