Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. prosinec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. prosinec 2005

Vesmírný ostrov Andromeda

Uznání a copyright: Robert Gendler

Nejvzdálenějším objektem, který je snadno viditelný pouhým okem je M31, Velká galaxie v Andromedě vzdálená asi dva milióny světelných let. Ale bez dalekohledu se i tato nesmírná spirální galaxie, která má přes 200 000 světelných let, jeví jako slabý, mlhavý obláček v souhvězdí Andromedy. Naproti tomu na této úžasné digitální teleskopické mozaice s celkovou expoziční dobou přes 90 hodin je vidět jasné žluté jádro, tmavé vinoucí se prachové pásy, nádherná modrá spirální ramena a hvězdokupy. A zatímco nyní i příležitostné pozorovatele inspiruje vědomí, že existuje mnoho vzdálených galaxií jako M31, tak astronomové tento fundamentální koncept vážně debatovali teprve před 80 lety. Jsou tyto "spirální mlhoviny" prostě součástmi naší vlastní Mléčné dráhy nebo jsou "vesmírnými ostrovy", vzdálenými soustavami hvězd srovnatelnými s Mléčnou dráhou samotnou? Toto byla ústřední otázka slavné debaty Shapley-Curtis v roce 1920, která byla později rozhodnuta pozorováními M31 ve prospěch Andromedy, jako vesmírného ostrova.

Štítky: M31, Galaxie, Andromeda, Spirální galaxie