Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. srpen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. srpen 2005

Spirála Mléčné dráhy s příčkou

Uznání ilustrace: R. Hurt (SSC), JPL-Caltech, NASA
Uznání přehlidky: GLIMPSE Team

Nedávná přehlídka hvězd Spitzerovým kosmickým dalekohledem astronomům přesvědčivě ukázala, že naše Galaxie Mléčná dráha není jen obyčejnou spirální galaxií. Při pohledu zevnitř disku Galaxie je obtížné rozeznat strukturu Mléčné dráhy. Ovšem sčítání asi 30 miliónů hvězd v pronikavém infračerveném světle ukazuje, že Galaxie je obdařena velmi velkou centrální příčkou, dlouhou nějakých 27 000 světelných let. A astronomové ze vzdálených galaxií, kteří by naši galaxii mohli vidět zepředu, by nejspíše uviděli spirální galaxii s výraznou příčkou tak, jak si ji představuje umělec na této ilustraci. Zatímco předešlé výzkumy identifikovaly malou centrální strukturu s příčkou, tak nové výsledky ukazují že velkou příčku Mléčné dráhy, která s průvodičem Slunce od středu Galaxie svírá úhel asi 45 stupnů. Nepropadejte panice, astronomové pořád předpokládají polohu Slunce mimo oblast centrální příčky, asi v jedné třetině cesty od vnějšího okraje Mléčné dráhy.

Štítky: Mléčná dráha, Galaxie, Barred spiral galaxy