Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. prosinec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. prosinec 2004

Jádro Andromedy

Uznání a copyright: Robert Gendler

Střed galaxie v Andromedě je krásný ale divný. Andromeda, označovaná jako M31, je tak blízko naší vlastní Mléčné dráze, že nám dává jedinečnou perspektivu na složení galaxie tím, jak nám umožňuje uvidět její vlastní jádro. Kolem centra se dvěma jádry, ve kterém je pravděpodobně superhmotná černá díra pět miliónkrát hmotnější jak Slunce, se hemží miliardy hvězd. M31 je asi dva milióny světelných let daleko a v souhvězdí princezny Andromedy ji lze spatřit i neozbrojeným okem. Na snímku nahoře se tmavé uzlíčky prachu superponují na vnitřních 10 000 světelných let jádra M31. Jasnější hvězdy v popředí se nacházejí v naší Mléčné dráze.

Štítky: M31, Andromeda, Core

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konfigurace Venuše a Měsíce nad západním obzorem