Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. prosinec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. prosinec 2004

Tykadla mlhoviny Tarantule

Uznání a copyright: WFI, MPG/ESO 2.2-m Telescope, La Silla, ESO

Mlhovina Tarantule je obrovská emisní mlhovina v naší sousední galaxii Velkém Magellanově mračnu. Uvnitř této kosmické pavučiny se nachází velká centrální kupa mladých hmotných hvězd katalogizovaná jako R136, která je částečně vidět vpravo nahoře. Energetické světlo a větry z této kupy vybuzují v mlhovině světlo a tvářejí okolní plyn a prach do rozsáhlých složitých vláken. Tato "tykadla" dala mlhovině Tarantule její jméno. Na tomto působivém barevném snímku z širokoúhlé kamery na 2.2 metrovém dalekohledu ESO observatoře La Silla, je vidět spletitost komplexních uskupení prachu a plynu v mlhovině. Snímek zachychuje 300 světelných let velkou část mlhoviny. Mlhovina Tarantule se také nazývá 30 Doradus a nachází se ve vzdálenosti 170 000 světelných let v souhvězdí Mečouna (Dorado).

Štítky: Lmc, 30 Doradus, Tarantula nebula