Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. prosinec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. prosinec 2004

Mlhovina Helix dalekohledy Blanco a Hubble

Uznání: C. R. O'Dell, (Vanderbilt) et al. ESA, NASA

Jak mohla hvězda vytvořit mlhovinu Helix? Tvary planetárních mlhovin jako je Helix jsou důležité, protože pravděpodobně skrývají informace o tom jak hvězdy jako je Slunce skončí své životy. Nedávná pozorování dalekohledem Hubble Space Telescope a 4 metrovým Blanco Telescope v Chile ovšem ukazují, že Helix ve skutečnosti není jednoduchý helix - spirála či šroubovice. Místo toho spíše obsahuje dva skoro na sebe kolmé disky a také oblouky, rázové vlny a ještě i útvary, jejichž postata není dobře pochopena. Přesto ale nejvýraznější geometrické symetrie zůstávají. Jak jediná, Slunci podobná hvězda vytvořila takovou krásnou a ještě geometricky složitou strukturu, je předmětem výzkumu. Mlhovina Helix je k Zemi nejbližší planetární mlhovinou, nachází se ve vzdálenosti jen asi 700 světelných let v souhvězdí Vodnáře (Aquarius) a má asi 3 světelné roky.

Štítky: Planetární mlhovina, Mlhovina Helix, NGC 7293