Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. prosinec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. prosinec 2004

M81 a M82: Celé zorné pole GALEXu

Uznání: GALEX Team, Caltech, NASA

Na tomto pohledu přes celé zorné pole z observatoře GALEX na oběžné dráze září pár úchvatných galaxií M81 a M82. GALEX (Galaxy Evolution Explorer) pozoruje vesmír v ultrafialovém světle a sleduje tak vznik hvězd a vývoj galaxií ve Vesmíru. Dole je vznešená spirální galaxie M81, která se co do velikosti podobá Mléčné dráze, a ve vinoucích se spirálních ramenech vystavuje mladé hvězdy. Na tomto snímku z GALEXu ve falešných barvách se jeví mladé hvězdy, mladší než 100 miliónů let, jako modré a jsou dobře oddělené od starších, žlutých hvězd v galaktickém jádře. Turbulentní, nepravidelná galaxie M82 skoro nahoře vykazuje důsledky extrémních poměrů při vzniku hvězd. O bouřlivý vítr materiálu vyvrženého z centrálních oblastí M82 se přičinily supernovy, smrtící exploze hmotných hvězd. Tento pár výrazně nepravidelné a spirální galaxie se nachází pouze 10 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major).

Štítky: Galaxie, M82, M81, GALEX, Young stars