Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červen 2004

Supergalaktický vítr ze "starburst" galaxie M82

Uznání: M. Westmoquette (UCL), J. Gallagher (U. Wisconsin-Madison), L. Smith (UCL), WIYN/NSF, HST, NASA/ESA

V galaxii M82 se hvězdy tvoří rychlým tempem - ve srovnání s Mléčnou dráhou se tam rodí (a umírá) desetkrát více hmotných hvězd. Větry z hmotných hvězd a z výbuchů supernov vytvořily plápolající mračno rozpínajících se trosek z této pozoruhodné "starburst" galaxy. Vědecky barevně kódovaný snímek nahoře zvýrazňuje složitost a původ kouřové vlečky kombinací širokoúhlého snímku z dalekohledu WIYN v Arizoně s menším vysocerozlišujícím snímkem z dalekohledu Hubble Space Telescope na oběžné dráze. Vzhled M82 na optických snímcích vedl k její populární přezdívce galaxie Doutník. Překotné tvoření hvězd v M82 bylo pravděpodobně vyvoláno před zhruba 100 milióny lety sérií sérií srážek se sousední velkou galaxií M81.

Štítky: Galaxie, M82, Vítr