Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. červen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. červen 2004

Barevné mraky Rho Ophiuchi

Uznání: Adam Block (KPNO Visitor Program), NOAO, AURA, NSF

Spousta nádherných barev mračen Rho Ophiuchi (ofijuki) zvýrazňuje spousty procesů, ke kterým tam dochází. Modré oblasti září především odraženým světlem. Modré světlo Rho Ophiuchi i okolních hvězd se od této části mlhoviny odráží efektivněji než světlo červené. Ze stejného důvodu se jeví pozemská obloha během dne modrá. Červené a žluté oblasti září především díky emisi atomárních a molekulárních plynů mlhoviny. Světlo z blízkých hvězd, v tomto případě především z jasné hvězdy Antares, odtrhuje z plynu elektrony a ten potom září, když se elektrony rekombinují. Tmavé oblasti způsobují prachová zrna, zrozená v mladých hvězdných atmosférách, která účinně odstiňují světlo emitované za nimi. Mračna hvězdy Rho Ophiuchi, která jsou daleko před kulovou hvězdokupou M4 viditelnou na obrázku nahoře vlevo dole, jsou ještě víc barevná, než může člověk vůbec spatřit - mračna totiž emitují světlo v každém vlnovém pásmu, od rádiových vln až po gama záření.

Štítky: Antares, Nebulas, Rho Ophiuchi