Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. červen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. červen 2004

Kosmická stavební zóna RCW 49

Uznání: E. Churchwell (Univ. Wisconsin), JPL, Caltech, NASA

Zdá se, že hvězdy a planety v prašné mlhovině RCW 49 jsou ve výstavbě. Tento infračervený pohled ve falešných barvách ze Spitzerova kosmického dalekohledu na nedalekou hvězdnou porodnici ukazuje, že známé horké hvězdy jsou na dobré cestě při čištění centrálních oblastí mlhoviny. Snímek ale také odhaluje více jak 300 nově zrozených hvězd, které jsou zde vidět rozeseté po kosmických prachových mračnech a vláknech. Infračervené údaje naznačují pravděpodobnou přítomnost protoplanetárních disků kolem některých mladých sluncí u nejslabších a nejvzdálenějších potenciálních planetotvorných disků, které byly vůbec kdy pozorovány. Takové vzrušující výsledky poskytují podporu myšlence, že planetotvorné disky jsou přirozenou součástí vývoje hvězd. RCW 49 má asi 350 světelných let a nachází se asi 14000 světelných let daleko v souhvězdí Kentaura (Centaurus).

Štítky: Star-formation, Vznik planety