Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. červen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. červen 2004

Sedna v poledne

Illustration Credit: Adolf Schaller, ESA, NASA

Stojíme na Sedně - nejvzdálenějším známém planetoidu Sluneční soustavy - a náš pohled na Slunce v pravé poledne může vypadat zhruba takto. Obrázek v podobě dramatické malířovy představy, ukazuje Slunce visící nad blízkým horizontem jako jasnou hvězdu ponořenou v zaprášené rovině ekliptiky. V prachem rozptýleném slunečním světle jsou ukryti mnohem známější příslušníci Sluneční soustavy včetně planety Země. Ovšem ze vzdálenosti kolem 13 miliard kilometrů (8 miliard mil) by byla Země viditelná pouze v triedru či malém dalekohledu. Na temné denní obloze Sedny, doprovázejí polední Slunce rovněž slabé hvězdy a temná prachová mračna Mléčné dráhy, která vychází vlevo nad pustým, zmrzlým terénem. Pro pozorovatele na Sedně by měly všechny planety vnitřní dráhy a zůstávaly by na obloze blízko Slunce. Samozřejmě, pro pozemské astronomy vnitřní planety Venuše a Merkur rovněž zůstávající v blízkosti Slunce, přičemž Venuše8. června na programu vzácný přechod slunečního disku.

Štítky: Sluneční soustava, Sedna, Oort cloud