Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. říjen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. říjen 2007

Ledové gejzíry na Enceladu

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Na jasném světlém vnitřním Saturnově měsíci Enceladus dochází k erupcím ledových gejzírů. Na tomto snímku jižního okraje jsou v protisvětle ve falešných barvách vidět majestátní ledové výtrysky, které při příblížení k Enceladu v listopadu 2005 objevily přístroje kosmické sondy Cassini. Doposud bylo identifikováno osm míst vyvěrání těchto gejzírů podél významných povrchových zlomů v jižní polární oblasti. Badatelé se domnívají, že gejzíry vyvěrají z podpovrchových kapes kapalné vody o teplotách kolem 273 Kelvinů (0°C). Ve srovnání s teplotou vzdálenějšího povrchu 73 Kelvinů (-200°C) je to horké. Kryovulkanismus je dramatickou známkou toho, že maličký Enceladus o průměru 500 km je překvapivě aktivní. Ledové gejzíry na Enceladu také nejspíše vytvářejí Saturnův slabý, ale rozsáhlý prstenec E.

Štítky: Saturn, Enceladus, Geysers, Cryovolcanism

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 19. 4. do 25. 4. 2021. Měsíc na večerní obloze bude dorůstat od čtvrti k úplňku. Mars je večer nad západním obzorem. Do středy jsou nad ránem jsou dobré podmínky pro pozorování komety C/2020 R4 (ATLAS). Ráno nad jihovýchodem jsou nízko nad obzorem Saturn a Jupiter. Na Zemi se vrátila tříčlenná posádka v lodi Sojuz MS-17. K ISS má odstartovat čtyřčlenná posádka v lodi Crew Dragon. Vrtulníček Ingenuity úspěšně otestoval nový palubní software a na pondělí je v plánu pokus o vzlet. Před 50 lety vynesla raketa Proton-K první orbitální stanici Saljut.