Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. listopad 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. listopad 2007

Mlhovina Medůza

Uznání a copyright: Don Goldman

Tato mlhovina vděčí svému populárnímu názvu Medůza spletitým vláknů zářivého plynu. Tato Medůza, též známá jako Abell 21, je stará planetární mlhovina vzdálená kolem 1500 světelných let v souhvězdí Blíženců (Gemini). Podobně jako u její mytologické jmenovkyně, i s touto mlhovinou souvisí dramatická přeměna. Fáze planetární mlhoviny představuje závěrečné stádium vývoje hvězdy s nízkou hmotností jako je slunce, když se přeměňuje z rudého obra na horkého bílého trpaslíka a při tomto procesu odhazuje svoje vnější vrstvy. Ultrafialovému záření mlhoviny dodává energii horká hvězda. Na tomto podrobném barevném snímku je v horní polovině celkově jasného srpkovitého tvaru vidět horká transformující se centrální hvězda Medůzy jako malá modrá hvězda. Z jasné srpkovité oblasti nahoru a doleva jasně přesahují slabší vlákna. Mlhovina Medůza má odhadovanou velikost přes 4 světelné roky.

Štítky: Planetární mlhovina, Abell 21, Medusa nebula