Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. listopad 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. listopad 2007

Plejády a hvězdný prach

Uznání a copyright: Tony Hallas

Ve vzdálenosti asi 400 světelných let uhání mračnem kosmického prachu nádherná hvězdokupa Plejády neboli Kuřátka (anglický název je Sedm sester), dobře známá z astronomických obrázků pro své výrazně modré reflekční mlhoviny. Pozoruhodný širokoúhlý snímek (3 stupně) této oblasti, která má něco přes 20 světelných let, ukazuje vpravo slavnou hvězdokupu a zároveň zvýrazňuje méně známé okolní reflekční mlhoviny. V tomto případě hvězdy a mračna kosmického prachu spolu nesouvisí, jenom náhodou procházejí stejnou oblastí vesmíru. Ale astronomové s využitím infračervených detektorů nedávno objevili prachový disk, který opravdu patří jedné mladé hvězdě z Plejád - HD 23514. Odhadovaná velikost disku okolo HD 23514 je srovanatelná s velikostí zóny terestrických planet v naší vlastní sluneční soustavě a nejspíše představuje trosky z procesu tvoření kamenných planet.

Štítky: Reflekční mlhovina, Plejády, Otevřená hvězdokupa, M45, Ic353, Ic1995, Debris disk