Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. duben 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. duben 2007

Sedm zaprášených sester

Uznání: NASA, JPL-Caltech, J. Stauffer (SSC, Caltech)

Nádherná hvězdokupa Plejády nebo Kuřátka (anglický název je Sedm sester) uhání mračnem kosmického prachu ve vzdálenosti zhruba 400 světelných let a je dobře známa z astronomických obrázků pro své výrazně modré reflekční mlhoviny. Na viditelných vlnových délkách prach světlo hvězd rozptyluje a odráží, ale na tomto portrétu v infračerveném světle ze Spitzerova kosmického dalekohledu září samotný prach. Snímek ve falešných barvách zabírá asi 1°, tedy sedm světelných let ve vzdálenosti Plejád, přičemž nejhustší oblasti prachového mračna jsou vidět žlutě a červeně. Spitzerova data při zkoumání této mladé nedaleké hvězdokupy odhalila mnoho chladných hvězd o nízké hmotnosti, hnědých trpaslíků neboli nepovedených hvězd, a možné disky planetárních trosek. Chcete se dnes v noci podívat na Plejády? Tak se dívejte na západ poblíž jasné večernice Venuše hned po západu Slunce.

Štítky: Prach, Infračervený, Plejády, Open star cluster