Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. duben 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. duben 2007

The Cone Nebula Neighborhood

Credit & Copyright: Adam Block and Tim Puckett

V Jednorožci (Monocerous) se v okolí mlhoviny Kužel touto nádhernou částí oblohy rozprostírají kosmická mračna vodíku a prachu. U levého dolního okraje je tmavý, zakrývající prachový mrak v jednoduchého tvaru mlhoviny Kužel. Kužel obklopuje červená záře vodíku a míří k jasné, modrobílé hvězdě S Monocerotis, čtyřnásobnému systému velmi hmotných, horkých hvězd. Samotnou S Mon také obklopuje spletitá červená emisní mlhovina, charakteristická pro hvězdotvorné oblasti, zatímco nahoře a vpravo od S Mon je větší oblast slabší emise se siluetou rozsáhlých tmavých vzorů na obloze. Pod středem obrázku je žlutá otevřená hvězdokupa Trumpler 5 s výrazně modrou reflekční mlhovinou IC 2169 vpravo uprostřed. Podivný kompaktní útvar kometárního tvaru u spodního okraje je Hubblova proměnná mlhovina. Tato opravdu pozoruhodná, 2,5° široká, barevná mozaika je výsledkem více jak 31 hodin expozičního času.

Štítky: Emisní mlhovina, Reflekční mlhovina, NGC 2264, Cone Nebula, Trumpler 5, Ic 2169