Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. duben 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. duben 2007

Ramena NGC 4258

Uznání: X-ray: Andrew Wilson (UMCP) et al., NASA, CXC
Optical: DSS / IR: NASA, JPL-Caltech / Radio: NRAO, AUI, NSF

Jasná spirální galaxie NGC 4258, lépe známá jako M106, má asi 30 světelných let a je vzdálená asi 31 miliónů světelných let v souhvězdí Honících psů (Canes Venatici). Žluté a červené odstíny na tomto kompozitním snímku ukazují zatočená galaktická spirální ramena ve viditelném a infračerveném světle. Ale rentgenové a rádiové údaje (modře a fialově) ukazují dvě spirální ramena navíc, ale ta se nekryjí s dobře snámými stopovači jako jsou hvězdy, plyn a prach. Analýza rentgenových a rádiových údajů ukazuje, že se anomální ramena skládají z materiálu zahřátého rázovými vlnami. Rázy v disku NGC 4228 nejspíše vyvolávají mocné výtrysky detekované na rádiových vlnových délkách, které vycházejí z galaktického jádra.

Štítky: Rádio, Spirální galaxie, Rentgenový, Spiral arms, M106, Ngc 4258