Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. březen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. březen 2007

NGC 1365: Majestátní vesmírný ostrov

Uznání a copyright: SSRO-South (R.Gilbert,D.Goldman,J.Harvey,D.Verschatse) - PROMPT (D.Reichart)

Spirální galaxie s příčkou NGC 1365 je opravdovým majestátním vesmírným ostrovem s rozměrem nějakých 200 000 světelných let. NGC 1365 se nachází asi 60 miliónů světelných let daleko v chemickém souhvězdí Pece (Fornax) a je dominantním členem dobře studované Kupy galaxií v Peci. Tento výtečný ostrý barevný snímek ukazuje intenzivní hvězdotvorné oblasti na koncích příčky i podél spirálních ramen, stejně tak jako podrobnosti v prachových pásech, které protínají jasné jádro. V jádru se nachází superhmotná černá díra. Astronomové předpokládají, že výrazná příčka v NGC 1365 hraje ve vývoji galaxie klíčovou roli, stahuje plyn a prach do hvězdotvorného proudu a konečně krmí materiálem centrální černou díru.
Oprava:Na chybu v jednotkách upozornil 28.3 Pavel Míka.

Štítky: Galaxie, Barred spiral galaxy, Ngc1365