Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červenec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červenec 2005

M106 v Honicích psech

Uznání: Bernie and Jay Slotnick, Adam Block, AOP, NOAO, AURA, NSF

Tuto mlhovinu blízko Velké medvědice (Ursa Major), obklopenou hvězdami Honicích psů (Canes Venatici), v roce 1781 objevil francouzský metrický astronom Pierre Mechain. Jeho přítel a kolega Charles Messier ji později přidal do svého katalogu jako M106. Pohled moderním dalekohledem ukáže, že se jedná o vesmírný ostrov, spirální galaxii, která má asi 30 světelných let a nachází se jen ve vzdálenosti asi 21 miliónů světelných let daleko za hvězdami Mléčné dráhy. Spirální ramena M106 protkávají mladistvé modré hvězdokupy a načervenalé hvězdné porodnice. Na tomto jasném krásném snímku je také vidět jasné galaktické jádro, které je vidět přes celé spektrum, od rádiových vln až po rentgenové záření, což z M106 činí blízký případ třídy Seyfertových aktivních galaxií. O jasných jádrech Seyfertových galaxií se věří, že jsou poháněna hmotou, která padá do hmotné centrální černé díry.

Štítky: Spirální galaxie, Seyfertova galaxie, M106, Pierre mechain