Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červenec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červenec 2005

Přechod ISS a Discovery přes Slunce

Uznání a copyright: Anthony Ayiomamitis

Velká sluneční skvrna u pravého okraje Slunce ve skutečnosti není vůbec sluneční skvrna. Je to Mezinárodní kosmická stanice (International Space Station - ISS) s připojeným raketoplánem Discovery při letu STS-114. Kosmickou stanici i raketoplán v minulosti spatřilo mnoho pozorovatelů jako jasné hvězdy letící po soumračné obloze, které stále odrážejí sluneční světlo při oběhu ve výškách 200 kilometrů a výše nad zemským povrchem. V tomto případě ale astronom Anthony Ayiomamitis využil výhody a vzácné příležitosti zaznamenat kombinaci rychle se pohybující siluety přes sluneční disk v úterý 28. července z Atén v Řecku. V úterý vypuštěný raketoplán Discovery se brzy spojil s ISS a již tak velká kosmická stanice se zdá ještě podstatně větší.

Štítky: Raketoplán, Slunce, Mezinárodní kosmická stanice, ISS, Sts-114