Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. červenec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. červenec 2005

Sférická planetární mlhovina Abell 39

Uznání a copyright: Jim Misti (Misti Mountain Observatory)

Duchovitá, sférická mlhovina Abell 39 má asi pět světelných let a je pozorohudně jednoduchá. Kosmická koule uvnitř naší vlastní Mléčné dráhy se nachází zhruba 7000 světelných let daleko v souhvězdí Herkules. Abell 39 je planetární mlhovina, která vznikla, když kdysi Slunci podobná hvězda během tisíců let odvrhla svoji vnější atmosféru. Centrální hvězda mlhoviny je pořád viditelná a rozvíjí se do horkého bílého trpaslíka. Jednoduchá geometrie mlhoviny, byť slabé, se ukázala být pro astronomy, kteří zkoumají chemické zastoupení a životní cykly hvězd, pravým darem. Na tomto hloubkovém snímku, který byl pořízen pod temnou oblohou, lze nalézt i velmi vzdálené galaxie pozadí, z nichž některé jsou viditelné skrze samotnou mlhovinu.

Štítky: Planetární mlhovina, Bílý trpaslík, Hvězdný vývoj, Abell 39, Pk47+42.1