Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. prosinec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. prosinec 2004

Vzdálená slunce obklopují trosky disků

Uznání Ilustrace: T. Pyle (SSC), JPL-Caltech, NASA; Inset: HST images

Na této vizi umělce v záři vzdáleného slunce obíhají trosky z disků z nichž vznikají planety. Na vloženém obrázku jsou skutečné snímky takových disků kolem dvou nedalekých hvězd - AU Microscopii (vlevo nahoře; zboku) a HD107146 (vpravo: zepředu) - jak je zachytil Hubble Space Telescope. Údaje ve spojení s infračervenými snímky ze Spitzerova kosmického dalekohledu, který zobrazuje disky trosek kolem známých hvězd s planetami poskytují první přímou vazbu mezi extrasolárními disky a planetami a naznačují scénář, kde vyvíjející se planety rozptylují trosky vytvářené srážkami do obřích disků. Za čas se prachové disky mohou zmenšit a stát se podobnými Kuiperovu pásu, rezervoáru komet naší vlastní sluneční soustavy.

Štítky: Prach, Disk, Extrasolární planety