Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. prosinec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. prosinec 2004

Energetický výtrysk v M87

Uznání: X-ray: H. Marshall (MIT), et al., CXC, NASA
Radio: F. Zhou, F. Owen (NRAO), J. Biretta (STScI)
Optical: E. Perlman (UMBC), et al., STScI, NASA

Energetický výtrysk z jádra obří eliptické galaxie M87 vybíhá až do vzdálenosti 5 000 světelných let. Tento monstrózní výtrysk vypadá na panelech nahoře jako zauzlená a nepravidelná struktura, kterou lze detekovat přes celé spektrum, od rentgenových, přes optické, až k rádiovým vlnovým délkám. Ve všech těchto pásmech je pozorovaná emise pravděpodobně vytvářena energetickými elektrony, které se spirálovitě pohybují podél magnetických siločar, jde o takzvanou synchrotronovou radiaci. Co ale pohání tento kosmický plamenomet? V zásadě vzato se o výtrysku předpokládá, že vzniká jak hmota, jenž se vyskytuje kolem centra M87, vířivě padá do rotující superhmotné černé díry. Tvoří se tak silné elektromagnetické síly, jenž materiál vyvrhují z černé díry ven v tenkém výtrysku podél osy rotace. Galaxie M87 asi 50 miliónů světelných let daleko a jako velká eliptická galaxie kraluje Kupě v Panně.

Štítky: Rádio, Galaxie, Rentgenový, Výtrysk, Černá díra, M87, Optical