Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. leden 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. leden 2008

Thorova smaragdová přilba

Uznání a copyright: Robert Gendler

Toto kosmické mračno ve tvaru přilby s křidélky se nazývá Thorova přilba. Thorova přilba měří napříč 30 světelných let a tak má pro norského boha dostatečně heroické rozměry. Přilba je ve skutečnosti spíše mezihvězdná bublina rozfouknutá rychlým větrem z jasné hmotné hvězdy ve středu bubliny, který vymetá okolní molekulární mračno. Centrální hvězda, též známá jako Wolf-Rayetova hvězda, je extrémně horký obr v krátké vývojové etapě před-supernovy. Mlhovina je katalogizována jako NGC 2359 a nachází se asi 15 000 světelných let daleko v souhvězdí Velký pes (Canis Major). Tento ostrý snímek zachycuje výrazné podrobnosti vláknitých struktur mlhoviny a také zachycuje skoro smaragdovou barvu silné emise atomů kyslíku v zářivém plynu.

Štítky: Supernova, Wolf rayet star, Ngc2359, Thor's helmet, Oiii emission

C/2017 K2 PnaStarrs

Kométa je na snímku vľavo dole, vpravo hore je hviezda Cebalrai z Hadonosa.